ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΔΑΠ (ΚΕΝΤΡΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΠΑΙΔΙΩΝ);
Οι περισσότεροι γονείς θα ήθελαν τα παιδιά τους να μεγαλώσουν όπως γίνονταν παλαιότερα, στις αλάνες με ατελείωτο ελεύθερο παιχνίδι, αλλά δυστυχώς πλέον αυτό είναι σχεδόν ακατόρθωτο. Τα δεδομένα και οι εποχές έχουν αλλάξει. Στις μέρες μας τα παιδιά, ήδη από μικρή ηλικία, παρουσιάζουν μια “εξάρτηση” με την τεχνολογία, τα κινητά τηλέφωνα και τις οθόνες.
Το πιθανότερο, επομένως, είναι να μην έλκονται από την ιδέα να κάνουν κάτι που αποτελεί πραγματικά γνήσια ψυχαγωγία. Κάτι που θα ωφελήσει και τον τρόπο σκέψης τους, αλλά και την κοινωνικοποίησή τους. Αυτό το πρόβλημα έρχονται να λύσουν και να βοηθήσουν με τον τρόπο τους τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών. Σκοπός τους είναι να παρέχουν παιδαγωγικές δραστηριότητες ποιοτικές και δημιουργικές, ατομικές ή ομαδικές, να γεμίσουν τον ελεύθερο χρόνο ενός παιδιού, αλλά και να βοηθήσουν συγχρόνως και τους γονείς που εργάζονται.
Ειδικότερα, ως ΚΔΑΠ (Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών) ορίζονται οι μονάδες στις οποίες απασχολούνται παιδιά 5-12 χρονών για ορισμένο χρονικό διάστημα της ημέρας. Σκοπός τους είναι η απασχόληση των παιδιών εκτός σχολικού ωραρίου, η δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους μέσα από ομαδικές δραστηριότητες και η εξυπηρέτηση των γονέων τους (ΦΕΚ 1397/Β/22-10-2001). Πρόκειται για παιδαγωγικούς χώρους δημιουργίας, χαράς και διασκέδασης. Τα παιδιά κάνουν φιλίες, δυναμώνουν τις ήδη υπάρχουσες και εξελίσσουν τα ταλέντα και τις δεξιότητες τους μέσα από τις δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχουν.
ΓΙΑΤΙ ΚΔΑΠ ΣΤΟ HAPPY KIDDO;
Ο Χώρος Δημιουργικής Απασχόλησης του Happy Kiddo μετρά ήδη ένα χρόνο λειτουργίας,
πολλές ώρες χαράς, δημιουργίας και έκφρασης και αμέτρητα παιδικά χαμόγελα. Πρόκειται για ένα χώρο που δημιουργήθηκε με γνώμονα τα παιδιά, τις ανάγκες τους και τα ενδιαφέροντά τους.
Τα εργαστήριά μας λειτουργούν καθημερινά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με χειμερινό ωράριο λειτουργίας 17:00 έως 20:30 και θερινό ωράριο λειτουργίας 8:00 έως 16:00. Επίσης, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι πέρα από την ιδιωτική μας λειτουργία, συνεργαζόμαστε με την Ε.Ε.Τ.Α.Α. και το πρόγραμμα Εναρμόνιση Οικογενειακής & Επαγγελματικής ζωής πουσυγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Επομένως, δεχόμαστε παιδιά με το voucher του ΕΣΠΑ για τα κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών.
Σ’ ένα σύγχρονο και πλήρως εξοπλισμένο χώρο 200 τ.μ. καθώς και στον ειδικά διαμορφωμένο προαύλιο χώρο μας 400 τ.μ., οι μικροί μας φίλοι έχουν τη δυνατότητα να ψυχαγωγηθούν, να διευρύνουντους ορίζοντες τους, να ανακαλύψουν, να πειραματιστούν και φυσικά να διασκεδάσουν!
Να τονίσουμε πως ο εκπαιδευτικός χώρος αποτελεί ένα μεταβλητό πλαίσιο της ανθρώπινης δραστηριότητας, ένα πεδίο σύνθετων κοινωνικών αλληλεπιδράσεων και αγωγής, μια πολυδύναμη υλική πραγματικότητα μέσω της οποίας το παιδί λαμβάνει τα πρώτα ερεθίσματα για την παιδαγωγική πράξη. Έτσι ο χώρος μας μελετήθηκε και δημιουργήθηκε λαμβάνοντας υπόψη όλες αυτές τις παραμέτρους, διαμορφώνοντας ένα σύγχρονο, οικείο, και ασφαλές περιβάλλον που δημιουργεί δυνατότητες ενεργητικής και βιωματικής μάθησης.
Ο λειτουργικός και ευέλικτος χώρος του κέντρου μας αποτελεί μια αποτύπωση του παιδικού κόσμου, προσαρμοσμένη στα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες των παιδιών. Οι υψηλής αισθητικής και ποιότητας υποδομές ενθαρρύνουν τη συνεργασία ανάμεσα στα μέλη της ομάδας, προσφέρουν δυνατότητες ενεργητικής συμμετοχής και ελευθερία για ανάληψη πρωτοβουλιών.
Όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, τα άτομα που εργάζονται στις δομές μας επιλέχθηκαν
με πρωταρχικό κριτήριο το μεράκι τους και την αγάπη τους για τα παιδιά. Είναι επαγγελματίες της εκπαίδευσης πχ. νηπιαγωγοί, δάσκαλοι, γυμναστές, μουσικοί, απόφοιτοι ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με πολύχρονη εμπειρία στις δομές της εκπαίδευσης. Η ακαδημαϊκή τους μόρφωση σε συνδυασμό με την πείρα της σχολικής πραγματικότητας, τους οδήγησαν στη δημιουργία ενός προγράμματος που στο επίκεντρό του θέτει ένα σύνολο παιδαγωγικών αρχών.
Οι βασικοί τομείς ανάπτυξης της διαθεματικής προσέγγισης είναι: προφορική επικοινωνία/ γλώσσα, β) μαθηματικά, γ) δημιουργία και έκφραση, δ) μελέτη περιβάλλοντος, ε) πληροφορική, στ) μουσική. Γι’ αυτό και εμείς οργανώσαμε έτσι τα εργαστήριά μας ώστε να καλύπτουν όλες τις θεματικές ενότητες με τη δημιουργικότητα να απογειώνεται. Επίσης, όλες οι δραστηριότητες δουλεύονται ταυτόχρονα ομαδικά και εξατομικευμένα. Αυτό σημαίνει ότι είναι έτσι οργανωμένες ώστε να ακολουθούν την ηλικία, τις δυνατότητες και τις αδυναμίες κάθε μαθητή χωρίς να χάνει το ενδιαφέρον του και η ομάδα της σύστασή της. Αναλυτικότερα κάθε εβδομάδα θα ζωντανεύουν οι παρακάτω θεματικές ενότητες:
* ΡΑΒΕ-ΞΗΛΩΝΕ
Η θεματική ενότητα που αγαπήθηκε τόσο πολύ την προηγούμενη χρονιά από τους μικρούς μας φίλους συνεχίζεται φυσικά και φέτος με πολλές καινούριες ιδέες. Ψαλίδια, κλωστές, μάλλινα κουβάρια, υφάσματα, χάντρες και μία πληθώρα ακόμα πολλών υλικών βρίσκονται στα τραπέζια του εργαστηρίου δημιουργικής ραπτικής που έχουμε δημιουργήσει με πολλή αγάπη και μεράκι για τα παιδιά μας. Βελόνες ειδικές για τα παιδικά χεράκια αλλά και μία πραγματική ραπτομηχανή θα μας χρησιμεύσουν ως μέσα σε ένα υπέροχο ταξίδι φαντασίας και δημιουργικότητας. Στο εργαστήρι μας λοιπόν, μαθαίνουμε βασικές τεχνικές ραψίματος, ανακαλύπτουμε δοκιμάζουμε, τολμάμε, εκφραζόμαστε και φυσικά τονώνουμε την αυτοπεποίθησή μας μέσα από τις κατασκευές των προσωπικών μας δημιουργημάτων.
* ΦΤΙΑΞ’ ΤΟ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ Ή DIY (DO IT YOURSELF)
Σε ποιο παιδί δεν αρέσει να δημιουργεί πράγματα με τα ίδια του τα χέρια; Και πόση χαρά και λάμψη δεν έχουμε δει στα ματάκια τους όταν κοιτούν το δημιούργημά τους ειδικά όταν
έχουν καταβάλλει για αυτό κόπο και προσπάθεια; Σε αυτό το εργαστήρι χειροτεχνίας εμείς προσφέρουμε διάφορα υλικά (χαρτόνια με διάφορες υφές, μαρκαδόρους, νερομπογιές, τέμπερες κτλ) αλλά και άλλα που στην καθημερινότητα μας φαντάζουν άχρηστα (όπως εφημερίδες, σύρμα, ξύλα, κουτιά κτλ). Σε όλα αυτά δίνουμε νέα ζωή και χρήση με χρώμα και φαντασία ενώ παράλληλα η δημιουργικότητά μας «χτυπάει κόκκινο».
* ΜΙΚΡΟΙ PICASSO
Ξεκινάμε τη μέρα μας με ζωγραφική, την οποία απολαμβάνουν τα παιδιά χωρίς να σκέφτονται τι τους προσφέρει. Τα οφέλη της όμως είναι πολλά και σημαντικά. Πέρα από τα προφανή όπως η εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας, η ανάπτυξη της φαντασίας και της δημιουργικότητας οι μικροί μας καλλιτέχνες εκφράζουν συναισθήματα, σκέψεις, προβληματισμούς και μας «παρουσιάζουν» τον εαυτό τους με ένα διαφορετικό τρόπο. Επίσης, μέσα από την τέχνη αυτή τα παιδιά μαθαίνουν και τα ίδια τον εαυτό τους σε συναισθηματικό και πρακτικό επίπεδο. Η θεματική μας αυτή ενότητα χαρακτηρίζεται από ποικιλία δράσεων που αφορούν μεγάλους Έλληνες και ξένους ζωγράφους, καλλιτεχνικά ρεύματα (αναγέννηση, κυβισμός, ιμπρεσιονισμός κτλ) αλλά και χρήση υλικών πρωτόγνωρων για τα παιδικά χεράκια (όπως για παράδειγμα το κάρβουνο) , όπως και των επιφανειών πάνω
στα οποία δουλεύουμε (όπως η πέτρα, το ξύλο και ο καμβάς). Οργανωμένα (όπως τα σκίτσα) ή αφηρημένα (αλλά πάντοτε έχοντας συγκεκριμένο στόχο και σκοπό) έργα τέχνης ξεπηδούν από τα μπλοκ μας και οι μικροί μας καλλιτέχνες απολαμβάνουν θαυμάζοντας τους «καρπούς» των κόπων τους.
* ΜΙΚΡΟΙ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ
Θέατρο και κινηματογράφος δύο τέχνες που αντιγράφουν τη ζωή μας και το ανάποδο. Δύο τέχνες που ωθούν το άτομο να απελευθερωθεί από τον εαυτό του και να «ζήσει» για λίγο σαν κάποιος άλλος. Είναι οι τέχνες που βοηθούν τον άνθρωπο να «ταξιδέψει» σε μέρη νοητά ή υπαρκτά, μακρινά ή κοντινά. Τα παιδιά μας σε αυτή τη θεματική μέσα από δραστηριότητες γεμάτες παιχνίδι έρχονται σε επαφή με πληροφορίες για την ιστορία, τα είδη, τις μορφές, τις τεχνικές και τον ρόλο των συντελεστών στα δύο αυτά είδη τέχνης. Στη
συνέχεια, ακολουθούν δραματοποιήσεις και αυτοσχεδιασμοί σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο και αργότερα βιωματική ενασχόληση με διάσημα θεατρικά και κινηματογραφικά έργα, τα οποία διαβάζουμε, αφηγούμαστε, χωρίζουμε ρόλους, σκηνοθετούμε, παίζουμε ενώ μετέπειτα όντας πλέον έμπειροι στο είδος θα επιχειρήσουμε τη δική μας παράσταση ή/και δική μας ταινία. Τα παιδιά λειτουργούν ομαδικά χωρίς ποτέ να χάνουν την ατομικότητά τους, προτείνουν, προβληματίζονται,, διαφωνούν, συμφωνούν, συζητούν και αποφασίζουν για κάθε κομμάτι του έργου από τους διαλόγους και τα σκηνικά έως τα κουστούμια και τη μουσική επένδυση. Το αποτέλεσμα πάντα εκπλήσσει και αποθεώνεται και από τον πιο απαιτητικό θεατή.
* STEM
Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και περισσότερο τον όρο stem αλλά τελικά τι ακριβώς σημαίνει; Προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά. Με το stem πλέον κυρίαρχο ρόλο διαδραματίζει η επίλυση προβλημάτων και η αποκαλυπτική – διερευνητική μάθηση. Δεν επιδιώκεται φυσικά να γίνουμε όλοι πυρηνικοί επιστήμονες αλλά μας βοηθά να ανακαλύψουμε και να εξελίξουμε βασικά στοιχεία που θα μας χρησιμεύσουν στην πορεία της ζωής μας σε όλους τους τομείς. Λογική σκέψη, αγάπη για το περιβάλλον, αγάπη για τις επιστήμες, αποδοχή της αποτυχίας, τόνωση της περιέργειας και επίλυση προβλημάτων είναι ελάχιστα από τα οφέλη που προσφέρει και το πιο σημαντικό με hands on δραστηριότητες δηλαδή με τη βοήθεια των χεριών μας και πάντοτε με παιγνιώδη τρόπο. Σημαντικοί βοηθοί μας θα είναι στην ενότητα αυτή οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, ο διαδραστικός πίνακας αλλά και άλλα τεχνολογικά μέσα τα οποία διαθέτει το Κδαπ Happy Kiddo.
* LEGOLAND ΚΑI ROBOT EXPERTS
Ποιος άραγε δεν γνωρίζει τα lego τα μικρά πολύχρωμα πλαστικά τουβλάκια; Και πιο συγκεκριμένα ποιο παιδί δεν τα γνωρίζει; Είναι απλά ένα παιχνίδι; Ή όχι μόνο; Η λέξη lego προέρχεται εξάλλου από τη δανέζικη φράση «παίζω καλά» και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο. Τα lego αποτελούν παιδαγωγικό υλικό για απόκτηση δεξιοτήτων προγραμματισμού και όχι μόνο. Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας, οπτικής δεξιότητας, αντίληψης χώρου αλλά και πειραματισμός με έννοιες όπως η μηχανική και τα μαθηματικά είναι επίσης οφέλη της συναρμολόγησης των μικρών χρωματιστών δομικών αυτών στοιχείων. Η legoland, λοιπόν, «μεταφέρεται» από το Billund της Δανίας στο ΚΔΑΠ του Happy Kiddo και ενθουσιάζει τους
μικρούς μας φίλους ενώ παράλληλα γεμίζει τις μπαταρίες της δημιουργικότητας και της φαντασίας μας. Ως προέκταση της χρήσης των lego έρχεται το παιχνίδι της ρομποτικής. Η
αγαπημένη μας bee bot αλλά και πολλές καινούριες ιδέες και εκπλήξεις συνδυάζονται με την αγάπη των παιδιών για τις νέες τεχνολογίες και το αποτέλεσμα είναι φανταστικό. Παιδιά κάθε ηλικίας προσεγγίζουν έννοιες προγραμματισμού και πληροφορικής χωρίς καμία δυσκολία μιας και η διαδικασία γίνεται σταδιακά, δίχως επιστημονικές και περίπλοκες έννοιες που συνήθως κουράζουν τους μικρούς μας φίλους. Τα παιδιά βήμα βήμα, χωρισμένα σε ομάδες αλλά και ατομικά δουλεύουν επάνω σε project – προκλήσεις τα οποία στοχεύουν στην εξάσκηση της σκέψης, της επίλυσης προβλημάτων, της συνεργασίας και πολλών άλλων λειτουργιών μέσα από ένα παιχνίδι καθαρά βιωματικό!
* ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Η πρώτη μας ενότητα για την Πέμπτη αφορά τη μουσική και πιο συγκεκριμένα τις μουσικές που υπάρχουν στον τόπο μας αλλά και σε άλλες χώρες. Στο εργαστήριο αυτό θα μιλήσουμε, θα ακούσουμε, θα βιώσουμε την κουλτούρα, την παράδοση και τον τρόπο ζωής των λαών της γης μας! Μέσα από τη μουσική ταξιδεύουμε σε μέρη της Ελλάδας και του κόσμου μαθαίνοντας για αυτά και τους ανθρώπους τους. Η μουσική εξάλλου είναι μια γλώσσα παγκόσμια η οποία συνδέει με ένα τρόπο μαγικό τους ανθρώπους μεταξύ τους. Κι αυτό το γνωρίζουν περισσότερο από όλους τα παιδιά, τα οποία λατρεύουν τη μουσική χωρίς να κάνουν διακρίσεις σε είδη, γλώσσα ή ρυθμό. Στην ενότητα, λοιπόν αυτή θα βυθιστούμε και θα αφεθούμε στα βαθιά νερά της μουσικής παράδοσης. Κι έτσι γλυκά και αρμονικά εμπλέκεται ο ρυθμός, η ένταση και άλλες μουσικές έννοιες με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και τη διαφορετικότητα μέσα σε ένα υπέροχο ταξίδι με πολλαπλά οφέλη για το παιδί τόσο γνωστικά όσο και συναισθηματικά!
* ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
Το ταξίδι μας στον κόσμο δεν σταματάει όμως στη μουσική. Έχοντας αγαπηθεί πολύ από τα παιδιά μας στο καλοκαιρινό summer camp του Happy Kiddo η θεματική ενότητα των παιχνιδιών από όλο τον κόσμο φυσικά και δεν θέλαμε να χαλάσουμε το χατίρι τους. Αποφασίσαμε έτσι, να ασχοληθούμε εκτενέστερα με την ενότητα αυτή οργανώνοντας δραστηριότητες για μία ολόκληρη χρονιά. Επιβιβαζόμαστε λοιπόν στο αεροπλάνο της φαντασίας μας και ταξιδεύουμε σε μέρη του πλανήτη μας παρατηρώντας παιδιά όπως και τα
δικά μας να παίζουν παιχνίδια ίδια ή διαφορετικά. Αυτό οδηγεί σε σκέψεις, ιδέες, προβληματισμούς και συζητήσεις για την καθημερινότητα των παιδιών αυτών και η περιέργεια μας οδηγεί στο δρόμο για νέα γνώση αλλά κυρίως για την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης του συνανθρώπου μας. Στη συνέχεια, μαθαίνουμε καινούρια παιχνίδια, κανόνες, συνεργασία και ομαδικότητα. Φυσικά οι κατασκευές είναι αναπόσπαστο κομμάτι του εργαστηρίου αυτού μιας καιεπιδιώκουμε και την ευχάριστη απασχόληση των παιδιών μας και στο σπίτι. Κίνηση αλλά και σκέψη εξασκούνται παράλληλα μέσα σε ένα περιβάλλον απολαυστικό και κυριολεκτικά «παιχνιδιάρικο».
* ΧΡΥΣΟΙ ΣΚΟΥΦΟΙ
Μα είναι δυνατόν ένα παιδί ακόμα και μικρής ηλικίας να καταφέρει να μαγειρέψει κάτι μόνο του; Πολύ πιθανό να αναρωτηθεί ένας γονιός. Κι όμως είναι! Και μάλιστα είναι απαραίτητο να το εμπλέξουμε σε αυτή τη διαδικασία μιας και η μαγειρική δεν ωφελεί μόνο τις αισθήσεις αλλά και το παιδί σαν οντότητα. Μέσα από τη μαγειρική το παιδί μαθαίνει να είναι υπεύθυνο, ανεξάρτητο αλλά και συνεργάσιμο. Μαθαίνει μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, γλώσσα και χημεία. Ξεκινάμε λοιπόν από τη συνταγή και τα υλικά και στη συνέχεια τα παιδιά γίνονται ενεργά κομμάτια της διαδικασίας καθώς εκείνα ασχολούνται αποκλειστικά με τα εργαλεία και την εκτέλεση της συνταγής. Ζαχαροπλαστική, μαγειρική, παραδοσιακά αλλά και πιο gourmet πιάτα θα παρελάσουν από τα τραπέζια του εργαστηρίου μας. Πληθώρα πρώτων υλών αλλά και εργαλεία θα μας βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου μας πάντα φυσικά με προσοχή και ασφάλεια! Βάζουμε, λοιπόν σκούφους και ποδιές και είμαστε έτοιμοι για τις γαστρονομικές μας προκλήσεις!
* ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ
Και τι είναι δημιουργική γραφή; Και τι θα κάνει το παιδί μου σε αυτό το εργαστήρι; Μήπως θα είναι κάτι βαρετό; Θα αναρωτηθεί πιθανότατα ένας γονιός. Ας ξεκινήσουμε όμως από τον ορισμό. Δημιουργική γραφή είναι ένα σύνολο δεξιοτήτων που διδάσκουν σε έναν άνθρωπο τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να γράψει ένα λογοτεχνικό κείμενο κάθε είδους. Αυτό μπορεί να είναι ένα παραμύθι, ένα σενάριο, ένα θεατρικό έργο, ένα ποίημα αλλά και κόμικ. Σε αυτό λοιπόν το εργαστήρι τα παιδιά αρχικά μέσα από παιχνίδια μαθαίνουν να δημιουργούν ιστορίες φανταστικές ή πραγματικές και να τις εξελίσσουν. Στην συνέχεια, τα παιδιά «εισχωρούν» ακόμα πιο βαθιά στον κόσμο της φαντασίας και της δημιουργικότητας μέσα από τη λογοτεχνία. Κι αν θεωρείται ότι αυτό είναι μόνο για παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας σας διαβεβαιώνουμε ότι όλες οι δραστηριότητες είναι κατάλληλα προσαρμοσμένες στην ηλικία και την ιδιοσυγκρασία κάθε παιδιού και διαμορφωμένες έτσι ώστε να μπορεί κάθε παιδί να ανταπεξέλθει και να μην χάσει λεπτό το ενδιαφέρον του. Κριτική σκέψη, καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, βελτίωση της στάσης των παιδιών απέναντι στη μάθηση, αγάπη και ενδιαφέρον για τη λογοτεχνία, μείωση των δυσκολιών σε προφορικό και γραπτό λόγο αλλά και καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης είναι ελάχιστα από τα οφέλη αυτής της ενασχόλησης. Αλλά το πιο σημαντικό ίσως για εμάς όφελος είναι η εξέλιξη της φαντασίας που κάθε παιδί έχει αλλά έως την ενηλικίωση τείνει να εξαφανίζεται. Δεν αξίζει λοιπόν να αφιερώσει λίγο από το χρόνο του για ένα τόσο δημιουργικό, ωφέλιμο και παραγωγικό χόμπι.